Alt det nye i Aidn – og litt om det som kommer
Bli med på en gjennomgang av hvordan Aidn har utviklet seg de siste månedene. Vi viser deg nye funksjoner, forbedringer og konkrete eksempler på hvordan tilbakemeldinger fra dere blir til bedre løsninger for alle.

Marius Røstad

Cathrine Stenstadvold

Silje Kandal

Marte Nes
- Nye funksjoner og forbedringer som gjør det enklere å dokumentere, planlegge og kommunisere
- Demo av saksbehandling – fra klage til vedtak i ett system
- Hvordan vi har gjort tilbakemeldinger om til konkrete endringer
- Hva vi jobber med fremover – og hva du kan forvente de neste månedene
Måten dere kommuniserer med brukerne på ser veldig empatisk og muntlig ut, med samtalebasert skjemadesign! Hvordan jobber dere med innholdsdesign og UX-tekst i produktet deres? Hvilke prinsipper følger dere?
I Aidn jobber vi med innholdsdesign som en sentral del av brukeropplevelsen. Her er noen kjennetegn ved hvordan vi jobber:
- Vi skriver for å løse brukerbehovene først, alltid
- Vi følger tre felles språkprinsipper: Klar, menneskelig og positiv
- Vi har ett felles sett med skriveregler for å sikre kontinuitet
Kort sagt: Vi skriver for å hjelpe. Innholdsdesign i Aidn handler om å gjøre det enklere å være helsepersonell – og tryggere å være pasient.
Hvordan har dere lært opp AI-en skrivestøtte til klarspråk?
Den baserer seg på ferdig trente GPT-modeller. Vi gir den kontekst og eksempler fra Språkrådet om hvordan skrive klarspråk, og tekst fra veileder om saksbehandling om hvordan en begrunnelse skal skrives.
Betyr det at andre enn hjemmetjeneste ikke kan bruke arbeidliste på mobil?
Selv om appen kun er tiltenkt hjemmetjenesten i første omgang, er både arbeidsliste og resten av Aidns funksjonalitet tilgjengelig i nettleser på mobil, med responsivt brukergrensesnitt.
Hvordan sikrer Aidn at KI-løsninger overholder GDPR og personvernregler? Hvilke mekanismer finnes for å unngå diskriminering eller skjevheter i KI-baserte beslutninger?
Vi har en grundig prosess med vårt juridiske team for å sørge for at AI-funksjonalitet vi slipper er innenfor eksisterende regelverk inkludert GDPR, AI Act, Helselovgivning, interne risikovurderinger og dokumentasjon av valg tatt underveis.
Kan dere si noe om hva som var utgangspunktet for utviklingen av Aidn – har dere startet for egen kjøl – eller var det en anskaffelse? Kan dere si noe om planer og samarbeid i helsesektoren om bruk og spredning i det videre?
Aidn ble etablert i 2021 for å bygge noe helt nytt: et journalsystem tilpasset behovene i kommunehelsetjenesten.
Etter mange år med utredninger og utdatert teknologi, bestemte Kernel seg for å starte fra bunnen – uten teknisk gjeld og gamle begrensninger. Grunnlaget ble lagt i REMIN, som ble etablert under pandemien for å løse en utfordring med smittesporing og senere kjøpt opp av Kernel. Oppdraget var klart: Bygg et nytt selskap. Finn de beste folka. Lag et journalsystem som faktisk fungerer for kommunene.
Aidn er et åpent system. Med integrasjonsplattformen vår, OpenAidn, kan vi knytte oss til andre aktører – så lenge det løser et reelt behov i kommunene. Integrasjon med nasjonale felleskomponenter er en selvfølge.
Hva inngår i implementeringskostnaden (opplæring, migrering, integrasjoner)?
I Aidn er alle kostnader inkludert – implementering, opplæring, migrering, integrasjoner og innføring - hele pakka. Ingen skjulte kostnader.
Hvilke andre kommuner og partnere skal dere samarbeide med i 2026?
Vi samarbeider tett med alle kommunene som har valgt Aidn – og vi ønsker alltid dialog med flere. Vi er også åpne for partnerskap, når det gir verdi for kommunene og tidspunktet er riktig.
