Husker du sist du hadde en god, digital brukeropplevelse? Sannsynligvis ikke – kanskje var prosessen så enkel at du ikke tenkte over det? Samtidig mistenker vi at du husker sist du møtte et altfor langt skjema, en kronglete nettside eller, ja, en endeløs registrering som spiste litt for mye av tiden din.
Med økt digitalisering øker også forventingene våre til tjenestene vi bruker – enten det er Netflix, Instagram, VG eller et hvilket som helst arbeidsverktøy. Og det er nettopp her vi i Aidn kommer inn: Hvordan kan vi, ved å sette brukeren først, skape et sømløst arbeidsverktøy som virkelig sparer tid for helsevesenet?
– Vi ser at mange av dagens journalsystemer er laget for en helt annen tid. Samtidig har de vokst seg større og større med stadig nye moduler, som igjen har gått på bekostning av brukervennligheten, forteller Fonda LaShay, som sammen med Kim Frydenlund Grane har ansvaret for design i Aidn.
Aidn har fra dag én lagt vekt på å bygge en solid produktorganisasjon. Alle jobber på lag for å sikre et robust og brukervennlig arbeidsverktøy for helsevesenet, som igjen skaper en enklere helsehverdag.
Bygget fra bunn
– I Aidn er vi heldige med spesielt to ting: Hele organisasjonen ønsker å sette brukerne først, samtidig som vi har bygget alt selv. Vi slipper å forholde oss til eldgamle koder og beslutninger som ble tatt for 5, 10 og 20 år siden. Å starte på null har tatt tid, men er samtidig svært effektivt når arbeidsverktøyet først tar form, sier hun og utdyper:
– Vi kan følge produktprinsippene våre fra start, samtidig som det er enklere å ta riktige beslutninger over tid. Hos oss er vi over 20 designere som jobber med alt mellom brukeropplevelse og brukertesting til farger og visuell fremstilling. Det gjør at vi nesten daglig kan prate med både brukere og potensielle brukere – og dermed får hjelp til å forstå hva og hvordan vi bør prioritere alt vi lager.
Tester alt – på ekte brukere
Designerne, sammen med resten av selskapet, er enige om spesielt én ting: Brukerne må komme først for at sluttproduktet skal fungere. Det betyr at alt testes på ekte brukere.
– Dette sier seg kanskje selv, men det er først her vi virkelig forstår om det som føles enkelt for oss, også er enkelt for alle som skal ta oss i bruk. Når vi ser ting som ikke funker, forstår vi at vi må ta en runde på hvordan vi kan gjøre det enklere, sier hun.
Aidn ønsker ikke ukesvis med opplæring for nye brukere. Målet er at verktøyet skal være så enkelt at det holder med et introduksjonskurs og hjelpetekster internt i verktøyet, ved siden av mer klassiske hjelpesider for spørsmål og svar.
– Vi vil at brukerne skal komme raskt i gang, på egne premisser. Hvis du vil lære det selv er det bare å starte, men hvis du trenger mer hjelp skal vi selvsagt bidra. Hovednøkkelen har vært å hele veien lage noe som sparer tid fra dag én. Og som funker på brukernes premisser.
Mer tid til pasientene
Og akkurat tidsbruken er noe av det viktigste Aidn kjemper mot. Der eksisterende verktøy og systemer tar tid fra pasientene, skal Aidn sikre at tiden som i dag brukes på leting, feilklikk og generell knot skal komme pasientene til gode. Dokumentasjonen i Aidn skal gå raskere, slik at mer tid flyttes til omsorg for pasientene.
– Vi tror at et produkt som virkelig fungerer og settes pris på blant brukerne, som også sparer tid i arbeidshverdagen, er et produkt med god forretningsverdi. Brukerne og produktet må med andre ord komme først for å sikre at dette er noe vi med stolthet kan slippe ut i markedet. Nå, etter (nesten) uendelig med brukertester og stadig flere pilotkommuner, ser vi at vi er klare til å ta i mot betalende kunder. Det gleder vi oss til, avslutter Fonda.
Torsdag 17. oktober arrangerte vi et webinar hvor vi dykket ned i hvordan vi jobber med design, brukervennlighet og brukerinnvolvering i utviklingen av Aidn. Vi gav et innblikk i vår tilnærming til å gjør hverdagen enklere og mer effektiv for både helsepersonell og pasienter.
Vi du se opptaket? Se her